Gode pengepremier i e-sport


Trond Eilertsen
Publisert 9. mars 2017, kl. 15:55

Norske profesjonelle e-sportsutøvere, som Jens «Snute» Aasgaard og Ruben ”RUBINO” Villarroel, markerer seg sterkt blant e-sportens mestere. Ser man på innbyggertall per million, er det de nordiske landene som har flest e-sportsproffer i verden! 

Da League of Legends-finalen trakk flere tilskuere enn den avgjørende finalekampen i NBA 2016, og de samlede pengepremiene i e-sporten overstiger $93 millioner, kan man konkludere med at e-sport har gått fra å være en hobby til å bli en fulltidsjobb.

For toppeliten har e-sport blitt et profesjonelt og meget profitabelt karrierevalg, men hva får de beste spillerne til å skille seg ut blant sine egne? Hvor mye tjener de, og hvor kommer de fra?

E-sport som medaljegren under Asian Games 2020

  • Etter nyheten om at e-sport nå blir en medaljegren under Asian Games 2020, har bettingselskaper plassert høye odds for at e-sport også kommer til å bli en medaljegren under OL 2024.

Over 20 amerikanske høyskoler (college) sponser e-sportslag, men Norge henger etter

  • Den 6. april annonserte University of Utah at de skal tilby stipend til League of Legends-spillere, og følger i fotsporene til bl.a University of California, Irvine. I løpet av 2016 og 2017 har det blitt opprettet 7 nye e-sportslinjer på amerikanske universitet. Totalt har de 14 universiteter, og flere andre skoler som tilbyr undervisning i profesjonell gaming.
  • Garnes VGS i Bergen er den eneste videregående skolen i Norge som tilbyr e-sport som del av den generelle studiekompetansen, mens man har tre folkehøyskoler med egen e-sportslinje, Namdal-, Buskerud- og Lundheim folkehøyskole. 
  • Bente Thorsen (FrP) uttalte i 2015 til Aftenposten stor misnøye over at Statens Lånekasse tilbyr stipend til folkehøyskoleelever som går på e-sportslinja ved Buskerud Folkehøgskole:
    – Jeg ville ikke anbefalt noen å bruke et år på dette. Jeg ser ikke hva slags utbytte man kan få av det. Jeg synes ikke dette er den rette måten å bruke offentlige penger på (Aftenposten, 2015).

Det er mer lukrativt å vinne den største Dota 2-turneringen enn det er å vinne store golfturneringer som bl.a. US Open.

  • Medlemmene av laget Wings Gaming fikk $1,83 millioner hver da de vant Dota 2-turneringen The International 2016, mens Dustin Johnson vant $1,8 millioner da han vant US Open i 2016.
  • Norge: Blant verdenseliten (topp 500) har vi to norske representanter. Jens ”Snute” Aasgaard (rank: 160) spiller for laget Team Liquid, og pr. 2016 hadde han en total pengegevinst på $298,593 (ca. 2,5 millioner kr). Ruben ”RUBINO” Villarroel (rank: 349) spiller for Team Dignitas, og pr. 2016 hadde han en total pengegevinst på $140,743 (ca. 1,2 millioner kr). Dette er kun pengegevinster vunnet i offisielle turneringer, og ikke total inntekt. Som proffspiller har man også mange sponsoravtaler og andre inntekter i tillegg.

Leauge of Legends-finalen hadde flere seere enn finalekampen i NBA i 2016.

  • Leauge of Legends-finalen i 2015 tiltrakk seg 36 millioner seere, mens kun 31 millioner så Cleveland Cavaliers seire over Golden State Warrior i NBA-finalen i 2016.

Andre funn:

En eksplosjon av profesjonelle e-sportsutøvere

  • Mellom 2010 og 2016 økte antall e-sportsproffer fra 2,829 spillere til 13,555 – en økning på 479%.

Pengepremier

  • Totalt: I 2016 ble det utdelt $93,35 millioner i gevinster. Man antar at beløpet vil stige til $150 millioner i 2017.
  • Per spill: Dota 2 har utdelt mer enn dobbelt så mye i pengepremier ($94,95 millioner) enn andreplassen, League of Legends ($37,07 millioner).

Alder

  • Medianalder: Den mest representerte aldersgruppen blant aktive spillere er 20 år.
  • Lukrativ alder: Historisk sett har 25 år vært den mest lukrative alderen for profesjonelle spillere ($24,385 i gjennomsnittlig inntekt).
  • Minst lukrativ alder: Aldersgruppen 31-33 år er den minst lukrative perioden for spillere eldre enn 15 år ($2,751 til $4,546 i gjennomsnittlig inntekt).

Kjønnsfordeling og NORDEN

  • Beste kvinner og menn: For lik kjønnsfordeling har vi sett på de 367 beste mennene og de 367 beste kvinnene i verden. Sør Korea er den mest velrepresenterte nasjonen blant menn, med 91 spillere på topp. USA har flest kvinner, med 52 kvinnelige spillere blant toppeliten.
  • Norden: Sverige er det eneste landet som har like mange mannlige og kvinnelige representanter, med 29 menn og 29 kvinner. Danmark er representert med 25 mannlige spillere, mens Finland har 4 mannlige spillere blant toppen.

Land

  • Antall spillere: Med 2,891 aktive spillere, har USA nesten tre ganger så mange spillere som Kina, som har 1,001 aktive spillere. Sør-Korea har 712 spillere, Storbritannia 533, mens Sverige har 526 spillere.
  • Landsseiere: Med en gevinst på $9.1 millioner i Dota 2-turneringen The International 2016, leder Kina med $52,5 millioner i inntekter over tid, til sammenligning med USAs $47,9 millioner. Sverige har opprettholdt en solid fjerdeplass på Dota 2-rankingen over de siste årene, noe som har resultert i $19,37 millioner i totale pengepremier.
  • Spillerkonsentrasjon: Sverige (54), Danmark (49), Finland (47) og Norge (36) har den tetteste spillerkonsentrasjonen per million innbyggere blant alle profesjonelle e-sportsutøvere.

Turneringer

  • Antall: Antall e-sportsturneringer økte fra 843 til 3,874 mellom 2010 og 2016.
  • Pengepremier: Gjennomsnittlig utdeling av pengepremier steg fra $6,397 til $24,098 mellom 2009 og 2016.
  • Spill: Starcraft II har arrangert flest turneringer, 4,057 turneringer totalt. Counter-Strike: Global Offensive ligger på andreplass for antall turneringer, med 2,113 turneringer totalt, mens Super Smash Brothers Melee har arrangert 2,027 turneringer.

Spill

  • Spillene vi har undersøkt nærmere er League of Legends, Dota 2, Starcraft II, Hearthstone og Counter-Strike: Global Offensive.
  • På den interaktive nettsiden finnes det mye grafikk og info over pengepremier, antall profesjonelle utøvere, toppnasjoner og de beste lagene for hvert spill.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB