10 tekno-trender for 2017


Trond Eilertsen
Publisert 6. desember 2016, kl. 16:12

Ericsson spår 10 trender som vil forandre verden fra 2017.

  • Kunstig intelligens (AI) avanserer fra assistent- til sjefsroller
  • Det blir umulig å skille virtuell og fysisk virkelighet i løpet av bare tre år
  • Mer enn en tredjedel mener at digitalt personvern er en saga blott

Kunstig intelligens i sjefsstolen, automatiserte smarttelefoner, færre og større teknologi-leverandører, selvvalgt virkelighet, mer trygghet og bilsyke med selvkjørende biler. Ericsson ConsumerLab har snakket med avanserte internettbrukere i 14 storbyer verden over – og gir deg de mest spennende forbrukertrendene ved inngangen til 2017.

10 hete forbrukertrender for 2017 og fremover:

  1. Kunstig intelligens (AI) overalt: AI vil spille en mer dominerende rolle – både i samfunnet og på arbeidsplassen. En av tre avanserte internettbrukere vil ha en AI-rådgiver – og en av fire en AI-sjef, på jobb. Samtidig er nesten halvparten bekymret for at mange snart mister jobben som følge av AI-roboter.
  2. Setter fart på tingenes internett (IoT): Økende bruk av automatiserte applikasjoner oppmuntrer til IoT-adopsjon. To av fem mener smarttelefonen vil lære seg vanene deres og automatisk utføre aktiviteter på deres vegne.
  3. Fotgjengere for autonome biler: Sjåfører blir kanskje en saga blott. En av fire fotgjengere ville føle det tryggere å krysse gaten hvis alle bilene var autonome. 65 prosent ville foretrekke å ha en selvkjørende bil.
  4. Sammensmeltet virkelighet: Nesten fire av fem VR-brukere tror det om tre år vil være umulig å skille den virtuelle og fysiske virkeligheten. Halvparten er allerede interessert i hansker eller sko som kommunisere med virtuelle objekter.
  5. Kroppen i utakt: Med økt forekomst av selvkjørende biler spår tre av ti et behov for reisesyketabletter. En av tre ønsker seg reisesyketabletter ved bruk av VR- og AR-teknologi.
  6. Paradokset med smarte enheter: Mer enn halvparten bruker allerede nødalarmer, sporing eller varsling på smarttelefonen. Tre av fem av de som føler seg tryggere på grunn av smarttelefonen sier at tilliten til denne får dem til å mer risiko.
  7. Sosiale siloer: Vi lar nå våre sosiale nettverk bli til siloer. En av tre sier sosiale nettverk er deres viktigste nyhetskilde. Og mer enn én av fire verdsetter sine kontakters meninger høyere enn politikeres.
  8. Utvidet personlig virkelighet: Over halvparten ønsker å bruke briller med utvidet virkelighet for å lyse opp mørke omgivelser og markere farer. Flere enn en tredjedel ønsker også å redigere bort forstyrrende elementer rundt seg.
  9. Delt syn på personvern: To av fem avanserte internettbrukere vil bare bruke krypterte tjenester, men folk er delt. Nesten halvparten ønsker seg bare et rimelig godt personvern på tvers av alle tjenester, og mer enn én av tre mener personvernet ikke eksisterer lenger.
  10. Big Tech for alle: Mer enn to av fem avanserte internett-brukere ønsker å få alle sine produkter fra de fem største IT-selskapene. Av disse tror tre av fire at dette vil være tilfelle om bare fem år.

Virkelighetstid = 5G-tid

– I tillegg til sanntid mener jeg vi burde snakke om virkelighetstid. Faktisk blir det vi anser som virkelighet stadig mer personlig og subjektivt. Ikke bare omgir forbrukere seg med likesinnede på sosiale nettverk – de begynner også å tilpasse måten de opplever verden rundt seg på med AR- og VR-teknologi, sier Michael Björn, forskningssjef hos Ericsson ConsumerLab.

– Forbrukere vil også at fremtiden skal være helt mobil, noe som betyr at etterspørselen etter batterivennlig og umiddelbar oppkobling vil vokse raskt. I den forstand betyr virkelighetstid at det er tid for 5G-nett, sier Björn.

Les hele undersøkelsen på engelsk her (PDF)

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB





Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/sef655sfef/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273