Adobe og Microsoft inngår strategisk partnerskap…


Trond Eilertsen
Publisert 29. april 2015, kl. 10:20

Pressemelding 29. april 2015

Adobe vil i samarbeid med Microsoft integrere Adobe Marketing Cloud med Microsoft Dynamics CRM. Samtidig integreres Creative Cloud og Marketing Cloud enda tettere, for at brukere bedre kan håndtere digitalt innhold. I tillegg har Adobe kjøpt Ensemble-teknologien fra Collective, noe som vil muliggjøre tilpassing av kreativt innhold i annonser i sanntid.

Verdensledende merkevarers skjerpede konkurranse om å levere de beste kundeopplevelsene skaper et økende behov for at  samspill mellom avanserte markedsføringsløsninger som Adobe Marketing Cloud og utbredte CRM-systemer som Microsoft Dynamics CRM. Nå inngår Adobe et strategisk samarbeid med Microsoft for tettere å integrere de to løsningene så virksomheter kan bruke data for å kommunisere målrettet  med sine kunder på tvers av plattformer.

Malin Bodolla i Adobe

Malin Bodolla i Adobe

«Det har tidligere vært en utfordring for virksomheter å utnytte f.eks. kjøpshistorikk, og som kunde har nok de fleste opplevd markedsføring som bommer helt. Vårt samarbeid med Microsoft gjør det mulig for virksomheter å samle all kunnskap om kundene på tvers av alle plattformer, så  de opplever at man faktisk lytter og er mer relevant og målrettet, «sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Samarbeidet vil bety en integrert CRM-markedsløsning designet for en rekke bransjer, som f.eks. finans-, reiseliv- og hotellbransjen. Samarbeidet ble offentliggjortunder Adobe EMEA Summit i London, selskapets årlige konferanse om digital markedsføring. Adobe samarbeider fra før av  med Microsoft bl.a. rundt Azure for streaming av globale arrangement som OL og Superbowl.

Bedre kontroll på digitalt innhold

Samtidig har Adobe arbeidet hardt med å integrere Creative Cloud enda tettere med Marketing Cloud. Nå lanseres 30 nye oppdateringer som skal gjøre det enklere å knytte store datamengder sammen med kreativt innhold.

Mengden av digitalt innhold vokser og det har lenge vært et behov for tettere integrasjon mellom kreative verktøy og markedsføringsløsninger. Med nye administrasjonsmuligheter for assets i Adobe Experience Manager kan man akselerere og optimalisere arbeidsflyten mellom det kreative og markedsmessige arbeidet. I tillegg kan man synkronisere, lagre og dele innhold på tvers av markedsføringsløsninger og Creative Cloud.

«Den dypere integrasjonen mellom Marketing Cloud og Creative Cloud gjør det enkelt å lage digitalt innhold med kreative verktøy og deretter administrere, levere og kontinuerlig optimalisere dette med de beste markedsføringsløsningene,» sier Bodolla.

Eksempelvis kan virksomheter nå bruke Adobe Experience Manager til å konvertere Photoshop-filer lynraskt til web- og mobilopplevelser, uten behov for koding av noe slag. Andre fordeler er ‘shoppable hotspots’ i videoinnhold og forbedret integrasjon med InDesign som lar markedsførere overføre grafisk informasjon direkte til templates.

Ensemble teknologi – kreativitet i sanntid

For å styrke sin ‘programmatic advertising’-portefølje har Adobe kjøpt Ensemble-teknologien fra Collective. Det gjør at markedsavdelingen nå blir i stand til, i sanntid, å velge kreativt innhold i form av f.eks. illustrasjoner eller videoer når det kjøpes online-annonser.

Ensemble-teknologien blir en del av Adobe Media Optimizer og gjør utrulling av online-annonser mer effektivt siden innhold, visuelt uttrykk og tone automatisk tilpasses forbrukeren. Denne teknologien kalles også Dynamic Creative Optimization.

«Det visuelle aspektet og tonen kan være avgjørende for annonsenes effekt. Med de nye funksjonene fra Ensemble kan virksomheter treffe relevante målgrupper ekstremt presist og sørge for at annonsenes visuelle uttrykk automatisk tilpasses personen som ser annonsen,» sier Håkan Cedell, nordisk salgsdirektør hos Adobe.

Ensemble gir nye muligheter for annonsering via HTML5-standarden og forbedret ‘retargeting’ og vil finnes både som en frittstående løsning og som en del av Adobe Media Optimizer, som igjen er en del av Adobe Marketing Cloud.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB





Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/sef655sfef/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273