Slik lar du barna spille uten at du får sjokkregning


Øyvind Skogmo Hansen
Publisert 14. november 2013, kl. 20:48

Foto: Skjermdump

Foto: Skjermdump

Selv om spillet var gratis da du lastet det ned kan det koste deg dyrt om du ikke passer på i etterkant. 

Smarttelefoner og nettbrett kan være perfekte underholdningsplattformer for både voksne og barn, men det kan lønne seg å ta forholdsregler for å unngå uheldige overraskelser når du overlater nettbrettet til barnet ditt.

Skrekkhistorier om høye regninger

På Android og iOS finnes det nærmest uendelig med spill – noen av dem er gratis, mens andre koster penger. Men selv om spillene som koster penger kun krever at du betaler en gang, kan både disse og gratisspill føre til at bankkontoen din får gjennomgå i etterkant.

Det finnes nemlig en rekke skrekkhistorier om foreldre som har blitt trukket titusener av kroner på kortet etter at barna deres har spilt spill på smarttelefonen eller nettbrettet.

Krever penger for ekstra innhold

Men hvordan kan det skje? Hvis spillet var gratis, hvordan kan man da trekkes fra kontoen? Svaret er noe som kalles «in game purchase». Dette er kjøp som foregår fra innsiden av spillet.

Slike kjøp gir ofte ny funksjonalitet til spillet, og brukes for eksempel til å låse opp nye objekter som kan brukes i spillet. Dette kan være nye våpen, verktøy, mynter og andre ting.

«24 edelsteiner for 30 kroner»

På bildet som du ser øverst i denne saken ser du et eksempel på et «in game purchase». Der står det «Er du sikker på at du vil kjøpe 24 edelsteiner for $4,99?».

Hvis brukeren trykker «Kjøp» når dette spørsmålet dukker opp vil 4,99 dollar, altså rundt 30 kroner, trekkes fra bankkortet til kontoen som er tilknyttet enheten som det spilles på.

Gjøres dette mange nok ganger kan summen raskt bli høy, og da kan sjokkregningen  plutselig være et faktum.

For å unngå at dette skjer er det lurt å sette begrensninger for slike «in game»-kjøp. Det er litt ulike fremgangsmåter for iOS og Android, så her viser vi deg hvordan.

Saken fortsetter nedenfor. 

Foto: Skjermdump / Montasje Teknologia.no

Foto: Skjermdump / Montasje Teknologia.no

Android

1: Åpne Google Play

2: Trykk på menyknappen på telefonen og velg «Innstillinger». Hvis du ikke har en dedikert menyknapp velger du «Innstillinger» fra skjermen.

3: Trykk på avkrysningsboksen ved siden av «Passord» for å velge at du må skrive inn passord for hvert kjøp på telefonen.

På denne måten blir du bedt om å skrive inn Google-passordet ditt hver gang du skal kjøpe applikasjoner og innhold på din Android-enhet. Husk for øvrig at dette må gjøres manuelt for hver enhet.

iOS

1: Åpne «Innstillinger» fra hjemskjermen

2:  Velg «Generelt» og «Restriksjoner». Dersom du allerede har aktivert restriksjoner blir du bedt om å taste inn PIN-koden du valgte da aktiverte dette for første gang. Hvis du ikke allerede har aktivert restriksjoner blir du bedt om å velge en PIN-kode. Her kan det være lurt å velge en PIN-kode som bare du kan.

3: Hvis du vil permanent deaktivere kjøp i programmer skrur du av bryteren til høyre for «Kjøp i program» fra «Restriksjoner». Hvis du ønsker å tillate kjøp i programmer, men samtidig ønsker å begrense hvor lett dette skal være å foreta, bør du velge at disse kjøpene krever passord umiddelbart.

Som standard foreslår nemlig Apple at dette passordet kreves etter 15 minutter. Dette betyr imidlertid at poden din fritt kan kjøpe innhold i spillene før det har gått 15 minutter, og da kan kostnadene rekke å bli store. Hvis du velger at passordet kreves umiddelbart vil ikke poden ha sjanse til å kjøpe noe som helst uten å måtte skrive inn passordet.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB