Status: Teknologi


Christofer Nygård
Publisert 15. april 2012, kl. 17:30

Overgangen til trykkskjermbaserte enheter med intuitive operativsystem, applikasjonsbutikker, lang batterilevetid og kraftig maskinvare har vært tøff for teknologigigantene.

Et vaklende Nokia har måtte skrinlegge egenutviklet programvare og satse på lag med Microsoft. Et Microsoft som selv sliter på en rekke områder.

I disse dager legger Sony fram det dårligste årsresultatet noen sinne, med et tap på 37 mrd. kroner.

Alt dette tyder på krise for verdens IT-sektor. Likevel er Apple blitt verdens mest verdifulle selskap, sosiale medier som Instagram kjøpes opp for milliarder, og den teknologiske utviklingen går i rekordfart.

Hva er i gjære?

Kniver om Apple-kopier

Den soleklart største drivkraften bak utviklingen vi ser er Apple. Selskapet bak Mac, iPhone, iPod og en rekke andre populære merkevarer har satt dagsorden for resten av bransjen.

Da jeg tar en spasertur gjennom teknologiforretninger i dag, legger jeg merke til et «uheldig» fenomen: flere og flere produkter fra Apples konkurrenter minner om Apples egne produkter.

Jeg er langt fra noen Apple-advokat; tvert om, jeg misliker ideologien deres på mange plan. Likevel er det uungåelig å anerkjenne Apples evne til å skape hva forbrukerne ønsker. Og at konkurrentene følger etter.

Førsteplassen i konkurransen om å imitere Apple må tildeles Samsung. Ironisk nok er Samsung i sterk medvind, og tjener gode penger.

Software > hardware

Konturene av en generasjon hvor programvare vil trumfe maskinvare skinner gjennom. Intuitiv teknologi, det vil si programvare, er hva forbrukerne vil ha. Og det har Apple vist til gangs.

En høyere pris for dårligere maskinvare, kompensert gjennom bedre softwareløsninger, var vanskelig å legitimere før. I dag er det realitet.

Microsoft på bærtur?

De siste årene har Microsoft blitt mer og mer spennende. De er endelig blitt innovative og ledende på flere områder, deriblant på mobile plattformer.

Tidligere i vår besøkte jeg og Øyvind Skogmo Hansen Microsoft Norge på Lysaker, hvor vi ble tatt med på en reise i Microsofts visjoner og fikk prøve kommende produkter.

Fra Teknologias Microsoft-besøk på Lysaker. Her tester vi en Windows 8-tablet. (Foto: Christofer Nygård)

Det er liten tvil om at Microsoft har fått opp dampen på maskineriet. Og det i grevens tid. Gjennom Windows Phone-plattformen er de igjen blitt konkurransedyktige på mobil, et segment Microsoft lenge har vært akterutseilt.

Det er videre rettet stor spenning til Windows 8, og særlig Metro-grensesnittet som er blant de største nyhetene.

Til Windows 8, slik det nå foreligger, er jeg svært skeptisk. Det er lite som tyder på at dette vil være oppgraderingen fra Windows 7 verdig, og dette har Microsoft kort tid på å overbevise forbrukerne om.

Pengetørke i IT-hovedstaden

Det rapporteres fra flere hold at pengestrømmen har gått på en smell i Silicon Valley. Det er ikke første gang dette skjer, og sannsynligvis ikke siste. Likevel er det mange amerikanske og europeiske teknologigründere som nå må til Asia for å få funding.

Det synes derfor litt «far fetched» at Facebook går inn med nesten 6 milliarder kroner i Instagram-oppkjøpet, et trekk som omtales som desperat fra Facebook sin side.

At det blir spennende å følge bransjen i tiden framover er uansett det eneste sikre.

Foto: Hentet fra Teknologias Facebook-side.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB





Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/sef655sfef/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273